Hoppa till innehållet

Tillfällig eftersändning

Har du andra frågor? Kontakta vår Kundtjänst.

Inför beställning

Hur många dagar i förväg måste jag göra min beställning?
Vad kostar tillfällig eftersändning?
Kan jag få ungdoms- eller studentrabatt?
Hur gör jag med betalningen av min beställning?
Vilka banker kan jag använda för direktbetalning via internetbank?
Vad är internetbetalning?
Gäller min beställning automatiskt alla i mitt hushåll?
Finns det någon post som inte omfattas av den tillfälliga eftersändningen?
Vet även min lokala postoperatör om att jag vill ha tillfällig eftersändning?
Kan jag beställa tillfällig eftersändning till utlandet på Adressändrings webbplats?
Vad gör jag om jag inte vill ha posten varken hem eller till min tillfälliga adress?
Vem får tillgång till mina uppgifter?
Hur gör jag om jag har bråttom med att få min beställning genomförd?
Hur ser Adressändrings kundvillkor ut?
Hur beställer jag tillfällig eftersändning om jag har skyddad adress?
Vilka är rutinerna för Poste Restante?

Om och kring beställning

Varför måste jag ange min nuvarande folkbokföringsadress som ordinarie adress?
Varför måste blanketterna skickas till den ordinarie bostadsadressen?
Varför måste man lämna personnummer på den person som gör beställningen?
Vad är det som gäller för c/o-adressen?
Är det nödvändigt att ange telefonnumret?
Varför måste jag ange e-postadress?
Varför får jag felmeddelande efter att ha lämnat uppgifter om namn, personnummer och nuvarande adress?

Efter beställning

Hur gör jag om jag vill ändra eller rätta till något i min beställning?
Hur förlänger jag min beställning?
Varför hålls posten kvar på utdelningskontoret den sista dagen?
Varför får jag inte min post dagen efter avslutad beställning? 

Inför beställning

Hur många dagar i förväg måste jag göra min beställning?

Två vardagar innan när du loggar in med e-legitimation eller studentlegitimation på internet, annars minst fem vardagar innan du vill att den ska börja gälla.
Till sidans topp

Vad kostar tillfällig eftersändning?

Se prislista. Är du under 26 eller student? Se även nästa svar.
Till sidans topp

Kan jag få ungdoms- eller studentrabatt?

Är du under 26 år är priset 125 kr vid beställning via internet som gäller under tiden 15 maj - 30 september. Samma pris gäller under samma period vid beställning via internet för en (1) person, samt eventuella barn under 18 år, som väljer att direktbekräfta sin beställning med hjälp av Mecenat- eller Studentkortet
Övrig tid gäller ordinarie pris.
Till sidans topp

Hur gör jag med betalningen av min beställning?

Använd inbetalningskortet som du får tillsammas med de förtryckta blanketterna. Betala inom 20 dagar. Du kan också betala och bekräfta din beställning direkt på webbplatsen.
Till sidans topp 

Vilka banker kan jag använda för direktbetalning via internetbank?

Handelsbanken
Nordea
SEB
Swedbank
Till sidans topp 

Vad är internetbetalning?

Direktbetalning via internetbank. Gäller som legitimation vid beställning av lagring och eftersändning.
Till sidans topp 

Gäller min beställning automatiskt alla i mitt hushåll?

Nej, bara de personer du namnger.
Till sidans topp 

 Finns det någon post som inte omfattas av eftersändningen?

  • Ja, följande försändelser omfattas inte:
    Försändelser med uppgift "Får ej eftersändas" och liknande, returneras oftast till avsändaren.
  • Expressbrev. Eftersänds inte utan läggs i ordinarie postlåda.
  • Expresspaket. Finns inte mottagaren på angiven adress sänds försändelsen åter till avsändaren.
  • Paket.
    Paket som körs ut. Finns inte mottagaren på angiven adress vid utkörning sänds paketet åter till avsändaren.
    Paket som hämtas på serviceställe. Om paketet aviseras via brev/avi eftersänds denna avi till kunden, för att ge kunden möjlighet att genom ombud hämta ut paketet. Paketet ligger normalt kvar på servicestället i 14 dagar innan retur.
  • Delgivningsförsändelser. Eftersänds ej till annan ort utan återsändes till avsändaren senast 4 dagar efter ankomstdatum.
  • Morgontidningar. Ni måste själv kontakta tidningen.
    Till sidans topp 

Vet även min lokala postoperatörer om att jag vill ha tillfällig eftersändning?

De flesta postoperatörer informeras om din tillfälliga eftersändning - däribland Posten och Bring Citymail. På några orter finns dock lokala postoperatörer, som inte begärt att få information om adressändringar. Kontakta dem för att informera dem om att du vill ha din post tillfälligt eftersänd.
Till sidans topp

Kan jag beställa tillfällig eftersändning till utlandet på Adressändrings webbplats?

Nej. Var god kontakta Kundtjänst 020-97 98 99 på vardagar kl 08-19 (från mobil eller utland 0771-97 98 99).
Till sidans topp 

Vad gör jag om jag inte vill ha posten varken hem eller till min tillfälliga adress?

Då kan du beställa lagring. Det betyder att vi inte delar ut din post under den tid du anger på din beställning. Du kan lagra din post i upp till 6 månader och kan hämta ut lagrad post under lagringstiden, enligt överenskommelse med utdelningskontoret.
Till sidans topp

Vem får tillgång till mina uppgifter?

Postoperatörer som delar ut post i det område där du bor och som är anslutna till Adressändring. Om du inte bekräftar din beställning – antingen direkt eller genom att skicka in undertecknade blanketter – annulleras din beställning och inga uppgifter sprids.
Till sidans topp

Hur gör jag om jag har bråttom med att få min beställning genomförd?

Följande bekräftelsesätt finns för våra olika tjänster. Använder du något av dessa kan din beställning av eftersändning starta tidigast efter; 

  e-legitimation studentlegitimation internetbetalning

Eftersändning

2 vardagar 2 vardagar 5 vardagar
Lagring av post 2 vardagar 2 vardagar 5 vardagar
Tillfällig eftersändning 2 vardagar 2 vardagar 5 vardagar

Till sidans topp

Hur beställer jag en tillfällig eftersändning om jag har skyddad adress?

Tillfällig eftersändning för personer med skyddad adress kan endast beställas på Posten Företagscenter.
Till sidans topp

Vilka är rutinerna för Poste Restante?

Kan jag ha definitiv eller tillfällig eftersändning till Poste Restante (PR)?
Du kan aldrig ha definitiv eftersändning till PR - varken som privatperson eller företag. Du kan ha särskild postadress om det gäller mer än 6 månader eller tillfällig eftersändning till PR om det gäller kortare tid än 6 månader. Från PR kan du inte beställa eftersändning. Försändelser som ankommer dit kommer att ligga där under 1 månad. Därefter returneras de till avsändaren.
Hur länge kan jag ha Poste Restante?
PR kan du ha hur länge som helst. PR är en tjänst som är gratis. Du meddelar själv dem du väntar post från att skriva till dig under PR-adressen. Du hämtar själv dina försändelser på Posten.
Jag är folkbokförd i Kiruna och flyttar till Stockholm. Jag önskar PR till Företagscenter i Stockholm. Går det bra?
Ja, du kan dock inte beställa definitiv eftersändning till PR. Alternativen är särskild postadress om det gäller mer än 6 månader och tillfällig eftersändning om det gäller kortare tid än 6 månader. Om posten i detta fall inte hämtas på PR-adressen, går den till ordinarie adressen i Kiruna.
Hur skrivs en Poste Restante-adress?
Karl Persson, Poste Restante, 740 00 Astad. OBS att det i princip bara är till Företagscenter eftersändning kan ske.
Till sidans topp

Om och kring beställning

Varför måste jag ange min nuvarande folkbokföringsadress som ordinarie adress?

Av säkerhetsskäl. För att minska risken att någon obehörig ändrar din adress.
Till sidans topp 

Varför måste blanketterna skickas till den ordinarie bostadsadressen?

Av säkerhetsskäl. För att minska risken att någon obehörig ändrar din adress.
Till sidans topp

Varför måste man lämna personnummer på den person som gör beställningen?

Av säkerhetsskäl. För att minska risken att någon obehörig ändrar din adress.
Till sidans topp

Vad är det som gäller för c/o-adressen?

Denna uppgift är inte obligatorisk. Den behövs dock om ditt efternamn inte står på dörren/brevlådan, eller om uppgiften ingår i den adress du är folkbokförd.
Till sidans topp

Är det nödvändigt att ange telefonnumret?

Uppgiften behövs dels om vi behöver komma i kontakt med dig för att kontrollera eller komplettera någon uppgift, dels av säkerhetsskäl.
Till sidans topp

  Varför måste jag ange e-postadress?

Det är nödvändigt för att du ska kunna få en omedelbar bekräftelse via e-post samt annan information från Adressändring. Din e-postadress kommer inte utan ditt medgivande att lämnas ut till någon annan än berörda postoperatörer. Skulle e-postbekräftelse utebli, kontakta vår kundtjänst för att kontrollera ärendet.
Till sidans topp

Varför får jag felmeddelande efter att ha lämnat uppgifter om namn, personnummer och nuvarande adress?

Dina uppgifter jämförs med motsvarande uppgifter i det statliga person- och adressregistret. Vid avvikelser kan vi inte släppa igenom en beställning. Ett vanligt fel är att man anger en annan adress än den man är folkbokförd på. En annan är att stavningen inte stämmer.
Till sidans topp

Efter beställning

Hur gör jag om jag vill ändra eller rätta till något i min beställning?

Kontakta Kundtjänst och uppge kontrollnumret som finns på kontrollkopian du fått.
Till sidans topp

 Hur förlänger jag min beställning?

Genom att kontakta vår Kundtjänst och uppge ditt kontrollnummer. Gör din förlängning senast 5 vardagar innan. Då får du hemskickat ifyllda blanketter för undertecknande. Förlängningen gäller upp till 6 månader och kostar då lika mycket som en ny beställning.
Till sidans topp

Varför hålls posten kvar på utdelningskontoret den sista dagen?

Inrikes hålls dina försändelser kvar på utdelningskontoret sista dagen  (Bring Citymail, sista veckan) i din beställning. Utrikes hålls posten kvar sista veckan (Bring Citymail, sista 14 dagarna). Skälet är att post inte ska sändas till en adress du inte längre finns kvar på utan i stället delas ut på ordinarie adress den dag du begärt.
Till sidans topp 

Varför får jag inte min post efter avslutad beställning?

Detta kan bero på att posten lagrats även av Bring Citymail som har utdelning var tredje dag och delar ut posten vid närmaste utdelningstillfälle.
Till sidans topp