Hoppa till innehållet

Adressbevakning

Frågor och svar om Adressbevakaren

 

Hur betalar jag?

Fr. o. m. 2017-02-14 är tjänsten kostnadsfri för befintliga kunder, men den kan inte nybeställas.

 

Hur länge gäller tjänsten?

Tjänsten gäller en månad i taget vid abonnemangsbetalning. Du kan när som helst säga upp ditt månadsabonnemang.

 

Jag vill avsluta abonnemanget, hur gör jag?

Logga in med BankID på Mina Sidor/Adressbevakaren och avsluta abonnemanget.

 

Får jag tillbaka pengarna?

Ångerrätten gäller som vanligt men när den är till ända kan du inte få tillbaka några pengar.

 

Jag uppgav fel e-postadress och behöver byta, hur gör jag?

Logga in med BankID på Mina sidor/Adressbevakaren och ange den nya adressen.

 

Jag uppgav fel mobilnummer och behöver byta, hur gör jag?

Logga in med BankID på Mina sidor/Adressbevakaren och ange det nya telefonnumret.

 

Jag har Adressbevakaren, hur kan det komma sig att det går att registrera en ny tjänst hos er?

Adressbevakaren fungerar som en informationstjänst och oavsett var aktiviteten sker dvs via Adressändring eller Skatteverket så ser vi till att informera er om det som skett.

 

Hur snabbt startar tjänsten efter beställning?

Inom 24 timmar efter beställning.

 

Kan tjänsten beställas för fler än en person?

Nej, varje person måste göra sin egen beställning.

 

Kan barn beställa tjänsten?

Nej, bara myndiga personer kan beställa tjänsten.

 

Är det olaglig att ändra en annan persons adress?

Nej, tyvärr är detta inte en olaglig aktivitet vilket det självklart borde vara. Obehörig ändring av adress sker dock sällan enkom utan följs av annan aktivitet som ofta är brottslig. 

 

Bevakar ni endast ert eget flöde?

När det gäller vår egen tjänst ”Adressändring" har vi självklart vidtagit alla tänkbara säkerhetsåtgärder för att förhindra ID-kapningar. Adressbevakaren omfattar inte endast vår verksamhet utan även de adressändringar som sker hos Skatteverket. Denna data köper Adressändring in.

 

 Om jag har blivit utsatt för en ID kapning vad gör jag då?

Först och främst kontakta vår bevakningskundtjänst på 0771-40 11 40 så får du mer information och i många fall kan vi åtgärda ärendet direkt åt dig. Därefter skall du upprätta en polisanmälan innehållandes all väsentlig information dvs eventuella stölder av ID-kort, felaktiga fakturor, felaktiga transaktioner på dina bankkonton etc. Polisen nås genom att besöka en polisstation eller att ringa 114 14.

Om dina ID-handlingar har blivit stulna, kontakta polisen samt kontakta utfärdaren av ID-korten. Utfärdaren av ID-korten kan i sin tur spärra korten. Kontakta också bank(-er) och meddela vad som hänt samt kontrollera dina konton.

Laddar...