Hoppa till innehållet

Flyttanmälan - eftersändning

Har du andra frågor? Kontakta vår Kundtjänst.

Inför beställning

Hur många dagar i förväg måste jag göra min adressändring?
Vad kostar eftersändning i samband med flyttanmälan?
Hur gör jag med betalningen av min beställning?
Vad är internetbetalning?
Vilka banker kan jag använda för direktbetalning via internetbank?
Hur ska jag göra med posten om jag inte vill beställa eftersändning?
Kan jag få ungdoms- eller studentrabatt?
När blir jag folkbokförd på min nya adress?
Gäller min flyttanmälan automatiskt alla i mitt hushåll?
Vet även de lokala postoperatörerna om att jag flyttat?
Jag är under 18 år och ska studera på annan ort – var ska jag vara folkbokförd och hur gör jag med min post?
Kan jag beställa eftersändning till utlandet på Adressändrings webbplats?
Varför kan jag inte få posten utdelad på den gamla adressen?
Varför kan jag inte få posten eftersänd från den skola, sjukhus (kollektiva adresser), där man bott tidigare?
Hur hanteras eftersändning från uppsagd postbox?
Kan två personer, som bor på olika adresser och ska flytta ihop, göra en gemensam flyttanmälan?
Hur gör jag för att eftersända post för dödsbo och i samband med dödsfall?
Hur ska jag göra om jag vill ha min post till en annan adress än den där jag bor?
Kan jag anmäla namnändring genom Adressändring?
Vem får tillgång till mina uppgifter?
Hur ser Adressändrings kundvillkor ut?
Vad är e-legitimation, BankID mm?
Ska jag adressändra när gata byter namn?
Hur gör jag en flyttanmälan och eftersändning om jag har skyddad adress?
Finns det någon post som inte omfattas av eftersändningen?
Hur gör jag när jag flyttar inom samma adress (uppgång etc)?

 

Om och kring beställning

Vilka uppgifter behövs när jag ska göra min flyttanmälan?
Vad är det som gäller för c/o-adressen?
Är det nödvändigt att ange telefonnumret?
Varför ska jag ange e-postadress?
Varför räcker inte betalning som bekräftelse?
Varför måste jag ange min nuvarande folkbokföringsadress som ordinarie adress?
Varför måste blanketterna skickas till den gamla bostadsadressen?
Kan man anmäla särskild postadress på Adressändrings webbplats?
Varför måste man lämna personnummer på samtliga personer som beställningen avser?
Varför kan jag inte anmäla flyttning till eller inflyttning från utlandet på internet?
Varför får jag felmeddelande efter att ha lämnat uppgifter om namn, personnummer och nuvarande adress?
Hur gör jag eftersändning för ensamt barn under 16 år?
Vilka uppgifter finns med på de förtryckta flyttkorten?
Hur kan jag registera mitt nyfödda barn som ännu inte fått namn?

Efter beställning

Hur gör jag om jag vill förlänga min eftersändning?
Kan jag beställa förifyllda flyttkort i efterhand?

Inför beställning

Hur många dagar i förväg måste jag göra min adressändring?

Minst fyra vardagar om adressändringen bekräftas i samband med beställning på webbplatsen. Snabbast går det om du loggar in med e-legitimation på webbplatsen.
Till sidans topp

Vad kostar eftersändning i samband med flyttanmälan?

Eftersändning av posten gäller i 12 månader och kostar:
Se prislista.
Till sidans topp

Hur gör jag med betalningen av min beställning?

Använd inbetalningskortet som du får tillsammas med de förtryckta blanketterna. Betala inom 20 dagar. Du kan också betala och bekräfta din beställning direkt på webbplatsen.
Till sidans topp

Vad är internetbetalning?

Direktbetalning via internetbank. Gäller som legitimation vid beställning av eftersändning och lagring.
Till sidans topp 

Vilka banker kan jag använda för direktbetalning via internetbank?

Handelsbanken
Nordea
SEB
Swedbank

Till sidans topp

Hur ska jag göra med posten om jag inte vill beställa eftersändning?

Då kan du begära att få posten returnerad till avsändaren.
Till sidans topp

Kan jag få ungdoms- eller studentrabatt?

Du som är under 26 år betalar alltid ett lägre pris om beställningen gäller en (1) person, samt eventuella barn under 18 år. Studerar du och bekräftar på internet med Mecenat- eller Studentkortet är priset också lägre. Se prislista.
Till sidans topp

När blir jag folkbokförd på min nya adress?

Får Skatteverket din flyttanmälan inom en vecka från det datum du flyttade så gäller din folkbokföring fr o m detta datum. Kommer anmälan senare gäller folkbokföringen från den dag anmälan kommit in.
Till sidans topp

Gäller min flyttanmälan automatiskt alla i mitt hushåll?

Nej, bara de personer du namnger i din beställning.
Till sidans topp

Vet även de lokala postoperatörerna om att jag flyttat?

De flesta postoperatörer informeras om din nya adress – däribland Posten och Bring Citymail.
Till sidans topp

Jag är under 18 år och ska studera på annan ort, var ska jag vara folkbokförd och hur gör jag med min post?

Du som är under 18 år och som på grund av studier inte kan bo kvar hemma, ska ändå fortsatt vara folkbokförd hos dina föräldrar. Detta gäller så länge utbildningen pågår i grund-, gymnasieskola eller motsvarande. För att få posten där du bor: gör en flyttanmälan, beställ eftersändning och skicka in blanketten till Adressändring. Skicka däremot inte in den blankett som är avsedd för Skatteverket.
Till sidans topp

Kan jag beställa eftersändning till utlandet på Adressändrings webbplats?

Nej. Vänligen kontakta Kundtjänst 020-97 98 99 på vardagar 08-19 (från mobil och utland 0771-97 98 99).
Till sidans topp

Varför kan jag inte få posten utdelad på den gamla adressen?

Det innebär problem för brevbäraren eftersom namnet på avflyttade personer efter ett tag ofta försvinner från dörren. Posten sänds i dessa fall till en adressökningsenhet eller returneras till avsändaren utan besked om vart mottagaren flyttat. Ett annat problem är hur man ska hantera posten efter de 12 månader då alternativet upphör.
Till sidans topp

Varför kan jag inte få posten eftersänd från den skola, sjukhus m fl (kollektiva adresser) där jag bott tidigare?

Postoperatörerna har ingen möjlighet att hålla reda på vilka som bor på dessa kollektiva adresser. När du flyttar från en kollektiv adress får du meddela din nya adress till den som där är ansvarig för den interna posthanteringen.
Till sidans topp

Hur hanteras eftersändning från uppsagd postbox?

Har du sagt upp din postbox kan du beställa eftersändning från denna under högst 12 månader. Därefter kan förlängning beställas enbart om du återigen hyr boxen.
Till sidans topp

Kan två personer, som bor på olika adresser och ska flytta ihop, göra en gemensam flyttanmälan?

Nej. Av säkerhetsskäl måste de göra varsin beställning.
Till sidans topp

Hur gör jag för att eftersända post för dödsbo och i samband med dödsfall?

Den tjänst som ska användas är vanligtvis särskild postadress. Det enklaste är att ringa vår Kundtjänst för att få hjälp med denna beställning.
Till sidans topp

Hur ska jag göra om jag vill ha min post till en annan adress än den där jag bor?

Vid kortare vistelser på en annan adress är det bäst att beställa tillfällig eftersändning. Avser det längre tid än sex månader kan du anmäla något som kallas särskild postadress. Det fungerar som en flyttanmälan men din folkbokföring förblir oförändrad,  passar därför t ex dig som pendlar och under veckorna bor på en annan adress än där du är skriven. Komplettera denna anmälan med eftersändning, så får du posten till din veckoadress. Du kan även kontakta vår Kundtjänst om du vill ha mer information.
Till sidans topp

Kan jag anmäla namnändring genom Adressändring?

Nej. Vid namnändring ska du kontakta Skatteverket.
Till sidans topp

Vem får tillgång till mina uppgifter?

Postoperatörer som delar ut post i det område där du bor och dit du ska flytta får dina uppgifter. Vid flyttanmälan underrättas även vissa myndigheter. Om du inte bekräftar din beställning – antingen direkt eller genom att skicka in undertecknade blanketter – annulleras din beställning och inga uppgifter sprids.
Till sidans topp

Vad är e-legitimation, BankID m.m.

E-legitimation gäller som legitimation för din ändring av postadress, som därför kan träda i kraft inom 4 vardagar. Du får dock hem en ifylld blankett för flyttanmälan som du kontrollerar, skriver under och skickar till Skatteverket i bifogat kuvert.

BankID är en typ av elektronisk legitimation (e-leg). Är du internetkund hos Handelsbanken, SEB, Skandiabanken, Swedbank, Ikanobanken, Danske Bank, Länsförsäkringar Bank, Sparbanken Finn och Sparbanken Gripen kan du installera BankID. Kontakta din bank för mera information.

Nordea har också en e-legitimationslösning.

Telia/Posten/ICA-banken har gemensam e-legitimationslösning.

För mer information, gå till www.e-legitimation.se.
Till sidans topp

Ska jag adressändra när gata byter namn?

När en gata byter namn genom beslut från kommunen ska du inte adressändra eller begära eftersändning eftersom du inte har flyttat. Postoperatörerna är också medvetna om att du bor kvar på din adress. Vid denna typ av ändring är det kommunens skyldighet att föra namnändringen vidare till myndigheter och vissa företag. Du själv bör dock informera din närmaste omgivning.
Till sidans topp

Hur gör jag en flyttanmälan och eftersändning om jag har skyddad adress?

Flyttanmälan och eftersändning för personer med skyddad adress kan endast beställas på Posten Företagscenter.
Till sidans topp

Finns det någon post som inte omfattas av eftersändningen?

Ja, följande försändelser omfattas inte:

  • Expressbrev eftersänds som 1:a-klassbrev.
  • Expresspaket. Finns inte mottagaren på angiven adress sänds försändelsen åter till avsändaren.
  • Paket som körs ut. Finns inte mottagaren på angiven adress vid utkörning sänds paketet åter till avsändaren.
  • Paket som hämtas på serviceställe. Om paketet aviseras via brev eftersänds denna till kunden, för att ge kunden möjlighet att genom ombud hämta ut paketet. Paketet ligger normalt kvar på servicestället i 14 dagar innan retur.
  • Morgontidningar. Ni måste själv kontakta tidningen.
  • Till sidans topp

Hur gör jag när jag flyttar inom samma adress (uppgång etc)?

Eftersändning av post är kostnadsfri när du flyttar inom samma trappuppgång. Du kan göra din beställning via webbplatsen eller genom att ringa vår kundtjänst.
Till sidans topp

Om och kring beställning

Vilka uppgifter behövs när jag ska göra min flyttanmälan?

1. Förnamn, efternamn och personnummer på alla som ska flytta.
2. Bostadsadress före flyttning.
3. Bostadsadress efter flyttning, inklusive eventuellt lägenhetsnummer, fastighetsbeteckning samt namn och adress på hyresvärd/fastighetsägare.
4. Inflyttningsdatum.
5. Underskrift av båda vårdnadshavarna om flyttanmälan även gäller minderåriga barn.
Till sidans topp

Vad är det som gäller för c/o-adressen?

C/o är en förkortning på begreppet ''care of'' som på svenska lämpligen översätts till ''ansvarar för'' eller ''ta hand om'' som i att ta hand om/ansvarar för brevet.

C/o ska användas som adresserings uppgift framför namnet och adressen på den som ska ansvara för/ta hand om en försändelse och se till att den når den avsedda adressaten, det vill säga att person A ska ta hand om posten för person B då person B av någon anledning inte har möjlighet att ta emot den själv. Det kan till exempel röra sig om situationer då en huvudmans post ska gå till dennes god man, eller ett myndigt barn som ska ta hand om posten för sina åldrande föräldrar. Den som ska ta hand om posten anses då vara den förmedlande mottagaren av försändelsen. I dessa fall ska försändelsen adresseras på detta sätt:

Huvudman Huvudmansson
c/o God M. Godmansson
Åvägen 33
123 45 Staden
Till sidans topp

Är det nödvändigt att ange telefonnumret?

Telefonnumret behövs av säkerhetsskäl samt om vi behöver komma i kontakt med dig för att kontrollera eller komplettera någon uppgift.
Till sidans topp

Varför måste jag ange e-postadress?

Det är nödvändigt för att du ska kunna få en omedelbar bekräftelse via e-post. Din e-postadress kommer inte utan ditt medgivande att lämnas ut till någon annan än berörda postoperatörer. Skulle e-postbekräftelse utebli, kontakta vår kundtjänst för att kontrollera ärendet.
Till sidans topp

Varför räcker inte betalning mot faktura som bekräftelse?

Av säkerhetsskäl, för att minska risken att någon obehörig ändrar din adress.
Till sidans topp

Varför måste jag ange min nuvarande folkbokföringsadress som ordinarie adress?

Av säkerhetsskäl, för att minska risken att någon obehörig ändrar din adress.
Till sidans topp

Varför måste blanketterna skickas till den gamla bostadsadressen?

Av säkerhetsskäl, för att minska risken att någon obehörig ändrar din adress.
Till sidans topp

Kan jag anmäla särskild postadress på Adressändrings webbplats?

Nej, vänligen kontakta vår Kundtjänst på vardagar kl 8-19, tel 020-97 98 99. Från mobil och utland ringer du 0771-97 98 99.
Till sidans topp

Varför måste man lämna personnummer på samtliga personer som beställningen avser?

Av säkerhetsskäl, för att minska risken att någon obehörig ändrar din adress.
Till sidans topp

Varför kan jag inte anmäla flyttning till eller inflyttning från utlandet på internet?

Vid dessa ärenden behöver folkbokföringen fler uppgifter. Därför måste du vända dig till direkt till Skatteverket.
Till sidans topp

Varför får jag felmeddelande efter att ha lämnat uppgifter om namn, personnummer och nuvarande adress?

Dina uppgifter jämförs med motsvarande uppgifter i det statliga person- och adressregistret (SPAR). Vid avvikelser kan vi inte släppa igenom en beställning. Ett vanligt fel är att man anger en annan adress än den man är folkbokförd på. En annan att stavningen av namn eller gata inte stämmer.
Till sidans topp

Hur gör jag eftersändning för ensamt barn under 16 år?

Eftersändning för ensamt barn under 16 år kan inte göras via webbplatsen. Istället ska vår kundtjänst kontaktas för beställning och kontroll kring sådan beställning, tel 020-97 98 99.
Till sidans topp

Vilka uppgifter finns med på de förtryckta flyttkorten?

Om beställningen omfattar flera personer trycks inga uppgifter om namn, e-postadress och ev. mobilnummer. Det är vanligt att man i flerpersonshushåll vill sända individuella flyttkort. De får därför individanpassas genom att dessa uppgifter skrivs in i efterhand.
Till sidans topp

Hur kan jag registrera mitt nyfödda barn som ännu inte fått förnamn?

Gör din beställning för övriga familjen på vanligt sätt men utelämna barnet. När du får hem de dokument som du ska bekräfta och sända till Adressändring och till Skatteverket lägger du till det nyfödda barnets personnummer, efternamn och eventuell annan information om barnet. (Du kan inte göra hela din beställning via internet eftersom våra datasystem av säkerhetsskäl kräver att förnamn anges). Ett annat alternativ är att du genomför ärendet via vår kundtjänst.
Till sidans topp

Efter beställning

Hur gör jag om jag vill förlänga min eftersändning?

Genom att kontakta vår Kundtjänst och uppge ditt kontrollnummer. Då får du hemskickat ifyllda blanketter för undertecknande. Gör din förlängning senast 5 vardagar innan den ska påbörjas. Förlängningen gäller i 12 månader och kostar lika mycket som en ny beställning.
Till sidans topp

Kan jag beställa förifyllda flyttkort i efterhand?

Ja, du beställer förifyllda flyttkort här. Uppge det 11-siffriga kontrollnumret som du hittar i bekräftelsebrevet som du fått hemskickat. Du kan också kontakta vår Kundtjänst så hjälper de dig. Aktuella priser hittar du här.
Till sidans topp

Laddar...